Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un Eğitimle İlgili Temel Görüşleri

10 Temmuz 2018’den itibaren Türkiye Cumhuriyet Milli Eğitim Bakanı olarak görev yapan Ziya Selçuk göreve geldiği ilk andan itibaren herkesin ilgisini çekti. Peki Ziya Selçuk kimdir dediğimiz zaman önümüze nasıl bilgiler çıkmaktadır? Ziya Selçuk ‘’Psikolojik Hizmetler ve Psikolojik Danışma – Rehberlik’’ alanlarında Ankara Üniversitesinde lisans ve yüksek lisans, Hacettepe Üniversitesi’nde de doktora dereceleri aldı. Rehberlik, davranış gözlemi, iletişim, öğrenme, mizaç konuları üzerine yüzlerce kitap ve makale yazdı. Eğitim siyaseti alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarında üyelik ve başkanlık yaptı. Bunun yanı sıra Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kuruluğu Başkanlığı, Satranç Federasyonu Yönetim Kurulu Üyeliği, TUBİTAK-SOBAG Yürütme Kurulu Üyeliği gibi önemli görevler üstlendi. Peki eğitimle ilgili görüşleri ile dikkatleri üzerine çeken Ziya Selçuk eğitim sistemi ile ilgili neler diyor? İşte Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un eğitimle ilgili temel görüşleri.

Zaman Yönetimi: Önceliklerinizi belirleyin!

Girişte zaman yönetimi nedir sorusunu cevaplamıştık. Zaman yönetiminin tanımı, zaman yönetimi tekniklerinin ilkini içinde barındırıyor. Zaman yönetimi yaparken uygulanması gereken ilk şey önceliklerin belirlenmesidir. Bu öncelikler ilk olarak hayat ile ilgili olmalı, sonrasında daha basite indirgenmelidir. Ne söylemek istiyoruz? Eğer sınav senesindeyseniz sınavın veya eğitim hayatına devam etmenin önemini kendinize söylemelisiniz. 1 veya 2 yıl boyunca da olsa önceliklerinizin bu doğrultuda olacağından kendinize sıkça söz etmelisiniz. Aslında bu sık sık amacınızı ve önceliğinizi hatırlamanızdır. Daha sonrasında ise gün içi önceliklerinizi belirlemelisiniz. Örneğin birden fazla önemli konu var ise tüm ödevlerin aynı öneme sahip olmadığını hatırlamalısınız. Bu yüzden ödevlerinize önem ve teslim tarihi sırasına göre öncelik vermelisiniz.

 

‘’Derslerin fazlalığı çocuklarımızı yüzeysel yapıyor…’’

Ziya Selçuk dünyadaki bazı ülkeleri göstererek az ders olmasına rağmen, yüksek başarıya dikkat çekiyor. Bununla birlikte ülkemizde çok ders olmasının çocuklarımızın yüzeysel olmalarına yol açtığını belirtiyor. Diğer bir yandan çocuklara aşırı yükleme olduğunu söyleyerek, ergenliklerini yaşayamadıklarını belirtiyor. Bu doğrultuda derslerin sayısında azalmaya gidileceğini belirtiyor.

 

‘’Bugünkü çözümlerimiz yarınki problemlerimiz olabilir…’’

Ziya Selçuk eğitim sisteminde majör ve minör değişiklikler olacağını söylüyor. Fakat yapılan değişikliğin boyutu her ne olursa olsun tekrar ve tekrar bunun birden olmayacağını belirtiyor. Bu durumu ise LGS kapsamında söylediği şu cümleler eğitim değişikliklerinin uzun vadeli olacağını belirtiyor: “Eğer acele eder de ani fren ani gaz yaparsanız eğitim sistemlerinde, bugünkü çözümlerimiz yarınki problemlerimiz olur. Bu yüzden çayın demlenmesi gerekiyor. Yani ‘bu sene hemen sınavı kaldırdık’ diyerek koşulları hazırlamadan sınav kalkmaz.

 

‘’Yorumlama, akıl yürütme, eleştirel düşünebilme, okuduğunu anlama, çıkarım yapabilme gibi becerileri isteyen sorular…’’

Ziya Selçuk sınav sistemi çerçevesinde sınav sorularının içeriği ile de yakınen ilgileniyor. Bu doğrultuda artık ezbere dayalı değil, mantık yürütmeye dayalı sınav sorularının sınav sistemimizde yer alacağını belirtiyor. Yine gazeteciler tarafından LGS kapsamında sorulan bir soruyu şu şekilde cevaplıyor: “Bu arada da sınava ilişkin bazı küçük değişiklikler yapılıyor. Örneğin, ezbere dayalı soru sormuyoruz. Yani yorumlama, akıl yürütme, eleştirel düşünebilme, okuduğunu anlama, çıkarım yapabilme gibi becerileri isteyen sorular geliyor.

 

‘’Türkiye’de eğitim süresi oldukça fazla…’’

Türkiye’deki eğitim süresinin oldukça uzun olduğunu belirten Selçuk bu konuda da düzenlemelere gidileceğini belirtilerek konudan şu şekilde bahsediyor: “Bütün dünyaya baktığımızda, gelir düzeyi ne olursa olsun, bir çocuk zorunlu eğitim denilen 8-9 yıllık öğretim süresi içerisinde, ki bizde çok yüksek, İngiltere gibi bir iki ülke dışında bu derece uzun bir öğretim süresi yok. Bir de Türkiye’de var, 12 yıllık eğitim süresi… Genel olarak 8-9 yıllık bir zorunlu eğitim süresi var.

 

“Ekonomiyle ilgili yapmamız gereken bütün hedefler aslında eğitimle ilgili hedefler. Eğer bir ülkede orta gelir tuzağı varsa orta eğitim tuzağı vardır”

Ziya Selçuk ekonominin direk olarak eğitim sistemi ile alakalı olduğunu vurguluyor. Bu vurguyu ise şu sözlerle anlatıyor: “Bizim ekonomiyle ilgili yapmamız gereken bütün hedefler aslında eğitimle ilgili hedefler. Dünyada orta gelir tuzağından söz ediliyor, dünya için şunu söylemek mümkün, eğer bir ülkede orta gelir tuzağı varsa orta eğitim tuzağı vardır. Yani eğitimimiz orta ise ekonomimiz orta olur. Dolayısıyla bizim öncelikle eğitime yatırım yapmamız, bu eğitimi de bugünkü küresel standartlarda yapmamız gerekiyor. Bunu yapabilmek için bir takım bilimsel çalışmalara, metot temelli gayrete ihtiyaç var. Bu arzu etmek ve temenni etmekle yapılabilecek bir iş değil, bilimle, akılla olabilecek bir iş. Milli Eğitim Bakanlığı olarak temel hedefimiz bu ülkenin çocuklarının göz aydınlığını arttırmak ve onların gözlerini daha fazla ışıltılı hale getirmek. Bu topraklarda ‘gururla, onuruyla, şerefiyle ve haysiyetiyle dimdik ayakta dursunlar, bayrağımızı diksinler ve yükseltsinler ve bütün dünyada bu ülkenin çocukları olmaktan gurur duysunlar’ diye istiyoruz.

Pruva Akademi ile daima ileri!

Pruva Akademi ailesi, değerli öğrencilerimiz ve öğretmenlerimizin eğitim – öğretim süreçlerine katkıda bulunmak amacıyla alanında uzman ve tecrübeli öğretmenlerin titiz ve özverili çalışmalarıyla okula yardımcı, sınavlara hazırlık kitapları yazmaktadır. Bilgi almak için sitemizi ziyaret edin: Sınav Hazırlık KitaplarıSınav Hazırlık Kitapları